Buses + Trucks HANOMAG Germany

Hanomag

$T2eC16V,!)sFIZJFqGorBSb(qnr4dg~~48_72

Geschiedenis

In 1905 introduceert het bedrijf Hanomag haar eerste bedrijfswagen, nadat het in 1825 als een machinefabriek was opgericht. Hanomag (Hannoverische Maschinenbau AG).

bild

De firma Vidal & Sohn Tempo-Werk GmbH kwam uit een kolenhandel voort, alwaar men het gat in de markt voor een driewieler met een motor die kleiner was als 350cc gebruikte om bestelwagens te maken. De markt was interessant omdat men voor deze wagens geen rijbewijs nodig had en ook geen belasting hoefde te betalen. Later ging het ook militaire wagens maken en vierwielige bestelwagens. Het werd overgenomen door Hanomag.

Auto’s
In 1924 produceerde het haar wellicht bekendste product, de Hanomag 2/10 pk, bijgenaamd Kommissbrot (Komiezenbroodje), vanwege de vorm. Dit zeer kleine wagentje dat maar 1,04 meter breed was werd aangedreven door een 499cc motortje die het lichte voertuigje tot 60km/u opstuwde. Het was zo goedkoop mogelijk gemaakt en daardoor populair. De allergoedkoopste versie daarentegen was niet zo populair, omdat die een rieten carrosserie had. Deze vorm werd dan al snel gestopt.

Hanomag besluit ook grotere auto’s te maken, maar bouwt het langzaam op. Eerst met een 746cc 3/16pk model, in 1934 een volwaardige auto, de Garant. Later volgde de Kurier en Rekord. Deze auto’s waren zeer populair. De auto’s hadden vrij moderne 1,1 tot 1,5 liter motoren en onafhankelijke wielophanging. Later volgde de Sturm met een zes-cylinder motor. De 1,3 werd in 1938 geïntroduceerd en werd ook na de oorlog geproduceert. Het type Partner dat men na de oorlog wou produceren kwam jammer genoeg nooit echt van de grond.

Vrachtauto’s
Hanomag bouwde stoomtreinen en het was dan ook niet verwonderlijk dat men in 1905 begon met trucks op basis van stoomtechniek. Dit bleek niet zo’n succes en men besloot al snel op dieselmotoren over te gaan. van vlak voor de Tweede Wereldoorlog tot ongeveer 1950 was Hanomag in Duitsland marktleider op het gebied van vrachtauto’s. Nadat men een mislukte serie tweetakt diesels op de markt brengt, zakt de vraag iets in.

Ondanks de goede naam, moet het in 1969 fuseert het met Henschel om Hanomag-Henschel te vormen. In 1971 volgt de overname door Mercedes-Benz, die de Hanomag F25 onder eigen naam op de markt brengt.

Voor Hanomag is dit nog niet het einde, Hanomag wordt als merknaam gekocht door een Duitse magnaat, en ondergracht in IBH, dat in 1984 failliet ging. Hanomag werd in 1989 door Komatsu overgenomen, die de naam Hanomag sinds 2005 niet meer gebruikt.

1938 Hanomag 65 PS Diesel

1938 Hanomag 65 PS Diesel

1950 hanomag-a-l Polizei bus

1950 hanomag-a-l Polizei bus © polizeiauto’s.de

1950 hanomag-busse-oldtimer-02b-0096

1950 hanomag-busse-oldtimer

1951 hanomag-wervo. advertentie

1951 hanomag-wervo. advertentie

1952 hanomag-a-l-06

1952 hanomag-a-l

1953 Hanomag Truck Rot

1953 Hanomag Truck Rot

1953 hanomag-a-l-05

1953 hanomag-a-l open bus

1954 Hanomag Kurier DE enser002

1954 Hanomag Kurier DE enser

1954 Hanomag-1954-10-wervo

1954 Hanomag

1954 hanomag-a-l Army

1954 hanomag-a-l

1954 hanomag-wervo

1954 hanomag-wervo

1956 hanomag-busse-oldtimer-02b-0095

1956 hanomag-busse

1956-66 Hanomag Kurrier ad

1956-66 Hanomag Kurrier ad

1957 Hanomag Henschel F35

1957 Hanomag Henschel F35

1957 Hanomag Kurier

1957 Hanomag Kurier

1958 Hanomag AL28 camper

1958 Hanomag AL28 camper

1401_0

1958 HANOMAG KURIER bus

1958 HANOMAG KURIER bus

1958 Hanomag Kurier

1958 Hanomag Kurier

1958 hanomag-1958-03-tempo-wagens-import

1958 hanomag

1958-67 Hanomag Kurier Kofferwagen

1958-67 Hanomag Kurier Kofferwagen

1959 Tempo Matador Kleinbus Hanomag Bus

1959 Tempo Matador Kleinbus Hanomag Bus

1959 Tempo Matador

1959 Tempo Matador

1959 Hanomag Garant Feuerwehr

1959 Hanomag Garant Feuerwehr

1959 hanomag-garant-feuerwehr

1959 hanomag-garant-feuerwehr

1959 Hanomag-Markant-Pritsche-Doppelkabine-elfenbein

1959 Hanomag-Markant-Pritsche-Doppelkabine-elfenbein © O Nordsieck

1960 Hanomag kurier a

1960 Hanomag kurier

1960 Hanomag Kurier

1960 Hanomag kurier

1960 HANOMAG KURIERa

1960 HANOMAG KURIER

hanomag logo

1960 hanomag-lkw-kurier

1960 hanomag-lkw-kurier

1961 Hanomag Kurier II Diesel

1961 Hanomag Kurier II Diesel

1961 hanomag kurier truck

1961 hanomag kurier truck

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

1962 Hanomag Kurier II Diesel

1962 Hanomag-Kurier-Behn-Behn

1962 Hanomag-Kurier-Behn-Behn

1962 hanomag-kurier-diesel-gesehen-berlin-51814

1962 hanomag-kurier-diesel-gesehen-berlin

1964 Hanomag Kurier II

1964 Hanomag Kurier II

1965 VA-86-95 Hanomag Kurier

1965 VA-86-95 Hanomag Kurier

1966 hanomag-f mercedes

1966 hanomag-f mercedes © O Nordsieck

1966 hanomag-henschel f25

1966 hanomag-henschel f25

1966 hanomag-rosier-1966

1966 hanomag-rosier

1966 Real size Hanomag Kurier

1966 Real size Hanomag Kurier

Hanomag-logo1-180x180px

1967 Hanomag Henschel F25

1967 Hanomag Henschel F25

1968 Hanomag Politiebus

1968 Hanomag Politiebus

1968 Hanomag-Henschel F85

1968 Hanomag-Henschel F85 © Rudi Daemen

1968 hanomag-henschel-f20-verlassen-gesehen-berlin-52692

1968 hanomag-henschel-f20-verlassen-gesehen-berlin

1969 Hanomag Camper

1969 Hanomag Henschel Camper

1969 Hanomag Henschel 32490  Mobil

1969 Hanomag Henschel 32490  Mobil

1969 HANOMAG Henschel Orion Camper a

1969 HANOMAG Henschel Orion Camper © Jeffrey van Spengen

1969 HANOMAG Henschel Orion Camper

1969 HANOMAG Henschel Orion Camper © Jeffrey van Spengen

1969 Hanomag-Henschel Orion

1969 HANOMAG Henschel Orion Camper

1969 hanomag-f-ambulance hilfsdienst

1969 hanomag-f-ambulance hilfsdienst

1969 hanomag-henschel-f46

1969 hanomag-henschel-f46 © Andreas Zehmer

1969 Hanomag IFA W50 Wilkau-Haßlau Freiwillige Feuerwehr

1969 Hanomag IFA W50 Wilkau-Haßlau Freiwillige Feuerwehr

1970 Hanomag-Henschel F20 Rijkspolitie DS-06-28

1970 Hanomag-Henschel F20 Rijkspolitie DS-06-28

hanomag_emblem_jpg

1971 Hanomag City 154 1113 Eindhoven werkplaats foto Wim Vink

1971 Hanomag City 154 1113 Eindhoven werkplaats foto © Wim Vink

1972 HANOMAG-HENSCHEL F40B-F45B Omnibus

1972 HANOMAG-HENSCHEL F40B-F45B Omnibus

1973 Hanomag-Henschel F40 Brandweer

1973 Hanomag-Henschel F40 Brandweer

1974 hanomag-henschel-f55

1974 hanomag-henschel-f55

1974 Hanomag-L306d

1974 Hanomag-L306d

1976 Hanomgag henschel F35 Fram taxi 10 Vlieland

1976 Hanomgag henschel F35 Fram taxi 10 Vlieland

hanomag_logo3

For more about the Tempo Matador, zie onder de T

Author: Jeroen

In Dutch, my homelanguage: Ik ben Jeroen, tot januari 2015 was ik al dik 26 jaar werkzaam in een psychiatrisch ziekenhuis in een stad vlakbij Werelds grootste havenstad Rotterdam. Eerst als verpleegkundige/begeleider op high care, later op afdeling dubbeldiagnose (verslavingen) en ook nog een tijdje als administratief medewerker. Ik heb een spierziekte "Poli Myositis" (alle spieren zijn ontstoken) daardoor weinig energie. Sinds augustus 2015 is daarbij de diagnose Kanker gesteld, en ben ik helemaal arbeidsongeschikt geworden en zit middenin de behandelfase. Gelukkig ben ik daarnaast getrouwd, vader, en opa, en heb de nodige hobby's. Een daarvan is transportmiddelen verzamelen en daarmee een blog schrijven. Dit blog begon met bussen, maar nu komen ook sleepboten, auto's trucks en dergelijke aan bod. Kijk en geniet met me mee, reageer, en vul gerust aan. Fouten zal ik ook graag verbeteren. In English: I'm Jeroen, till januari 2015 I was already 26 years working as a nurse in a psychiatric hospital, near Rotterdam, Worlds biggest harbour with more than 98 nationalities living within it's borders. First I worked on closed high care ward and the last years on a ward with mainly addicted people. I liked my work very much. In 2007 I got ill. I got the diagnose Poli Myositis, a musscle dissease. Al my mussles are inflamed. And last august I got another diagnose. Cancer. It's plaveicelcel carcinoma and treated with Chemo and radioation. So I've even less energy than the last years. Still I try to make something of my life and the blog is helping with surviving with some pleasure.

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.