Buses Bodybuilder ISOBLOC Lyon France

Isobloc 

Autocar Isobloc Logo en achterkant Isobloc Logo en achterkant Isoblock Bus

 is een voormalige Franse coach merk, opgericht door carrosseriebouwer Ardèche Joseph Besset in 1930

Opgericht in Annonay ,  de van oorsprong ambachtsman Joseph Ardèche kocht in 1937 de licentie van de Amerikaanse firma Gar Wood , eigenaar van innovatieve oplossingen in ontwerp zonder kader, die m.b.v. ideeën uit de vliegtuigindustrieen m.b.v. assemblageontwerp metalen – die voor hoge algemene lichtheid en paradoxaal voldoende stijfheid zorgen. De cabine van hun bus is zeer ruim  .

De Gar Wood zelf komt met een geweldige auto de Stout Scarab (1.935-1936)

Stout-scarab 1936

, genoemd naar de uitvinder, de automobiel en luchtvaart ingenieur William B. Stout. Oorspronkelijk afkomstig uit Detroit , Michigan , de oprichting ervan, zeer aerodynamische carrosserie biedt een vrijstaande romp van aluminium – die al snel vervangen word door een meer conventionele romp van staal , vanwege de kosten. Custom verkocht  ze voor $ 5000 per stuk, terwijl ze volledig handgemaakt en gemonteerd waren. Hij maakte een dozijn exemplaren  .

Het moet dan ook innovatieve technische oplossingen niet verdoezelen: de motor moet aan de achterzijde overhangen, voor het vrijmaken van ruimte in de cockpit. Met zijn vlakke vloer en zijn modulariteit, kan de Stout Scarab worden beschouwd als de eerste minivan  .

Begonnen op het verkeerde moment 

Joseph Besset presenteert het prototype bus in 1938 op shows in Lyon en Parijs. Hij opent in beide steden een garage voor het maken van de coaches.

Maar de oorlog kwam snel en die doorbrak de productie. Herstel van de release, meer dan 2.000 eenheden van de lijn tot in de vroege jaren 1950 – totaal 3400.

Vervolgens heeft Joseph Besset niet langer de middelen om zijn bedrijf te ontwikkelen. Vooral omdat haar voertuigen, die wel populair zijn, maar niet vrij van gebreken. Het zwakke punt blijft de motor, dorstig en hebzuchtig. De Benzinemotor van Ford wordt verruild door een Panhard diesel.

20 jaar na het eerste prototype, de naam Isobloc verdwijnt. De zaak werd overgenomen door Saviem .

http://hottransport.blogspot.nl/2012/05/bussen-autocar-isobloc.html

https://myntransportblog.wordpress.com/2013/10/22/buses-autocar-isobloc-france/

http://myntransportblog.com/category/garwood/

1936 Autocar Isobloc a Chalon sur Saone

1936 Isobloc aver moteur Berliet a Chalon sur Saone

1937 GARWOODEASTMICH 611-8E was a pre Aerocoach 1937 Model CTF powered by a series C Ford Transit type engine1937 GAR WOOD EASTMICH 611-8E was a pre Aerocoach 1937 Model CTF powered by a series

C Ford Transit type engine

1938 501 isobloc,w149,dp2,besset1938 501 isobloc, w149, dp2, besset © Traveller Dave

IsoblocEmblem1aIsobloc Emblem

1938 Autocar de ligne Isobloc1938 Autocar de ligne Isobloc avec mercedes diesel

1938 Autocar Isobloc Panoramique Inside1938 Isobloc Panoramique Inside

1938 Gar Wood Aerocoach1938 Gar Wood Aerocoach

1938 Gar Wood Model EFI Carolina Coach Company 651938 Gar Wood Model EFI Carolina Coach Company 65 (Isobloc = copie)

1938 GarWood  foto J Fournier1938 Gar Wood © foto J Fournier

1938 GarWood EFS Ford Chassis Hudson Transit Lines- Short Line 971938 Gar Wood EFS Ford Chassis Hudson Transit Lines- Short Line 97

1938 GarWood headingley-Sonnichsen-1961 -W.A.luke1938 Gar Wood headingley-Sonnichsen-1961 – © W.A.luke

1938 Garwood interior front a1938 Gar wood interior front

1938 GARWOOD SAFEWAY TRAILWAYS1938 GAR WOOD SAFEWAY TRAILWAYS

1939 GarWood Coach Jamaïca1939 Gar Wood Coach Jamaïca

1939 Garwood interior b1939 Gar wood interior

1940 Aerocoach GarwoodEFI Yankee Trailways 1241940 Aerocoach Gar wood EFI Yankee Trailways 124

1940 Isobloc 3-jpg1940 Isobloc 3

1940 Isobloc1940 Isobloc

1940 isobloc 6 6001940 isobloc 6 600 train

1940 IsoblockmitArturundGustav1k1940 Isoblock mit Artur und Gustav 1k

1940 ISOBLOCLOCO10copie1940 ISOBLOC LOCO 10 copie

1942 Autocar Isobloc Bus1941 Isobloc Bus

1942 isobloc 111942 isobloc 11 Ambulance Bus WW

1942 isobloc-843-2-img

1942 isobloc-843

1944 Autocar Isobloc W843M1944 Autocar Isobloc W843M © Traveller Dave

1946 Isobloc met Ford V8 motor F

1946 Isobloc met Ford V8 motor F in the back

1946 Isobloc1946 Isobloc © BIB

1947 Autocar Isobloc bus postwar1947 Autocar Isobloc bus postwar

1947 Isobloc Isidoro Belmonte Ayats py01947 Isobloc Isidoro Belmonte Ayats py0

1947 Isobloc Pegaso bt21947 Isobloc Pegaso bt2

1948 Autocar Isobloc 31948 Autocar Isobloc

1948 Autocar Isobloc 696DP07  W947DP . Ex-Faure1948 Autocar Isobloc 696DP07 W947DP . Ex-Faure © Traveller Dave

1948 Autocar Isobloc by Geo Ham1948 Autocar Isobloc by Geo Ham

1948 Autocar Isobloc Museum1948 Autocar Isobloc Museum

1948 Autocar Isobloc Zaventem België b1958 Autocar Isobloc Zaventem België

1948 Autocar Isobloc Zaventem België c1948 Autocar Isobloc Zaventem België

1948 Autocar Isobloc Zaventem België d1948 Autocar Isobloc Zaventem België

1948 Autocar Isobloc Zaventem België

1948 Autocar Isobloc Zaventem België

OLYMPUS DIGITAL CAMERA1948 Entrons dans un autocar ISOBLOC

1948 Isobloc 648 DP1948 Isobloc 648 DP

1948 ISOBLOC BUS (GAR WOOD)1948 ISOBLOC BUS (GAR WOOD)

1948 Isobloc Panhard w947 DP21948 Isobloc Panhard w947 DP2

1948 Isobloc W 947DP Panhard Diesel 5700cc 85ps

1948 Isobloc W 947DP Panhard Diesel 5700cc 85ps

1948 Isoblock historique (0010)1948 Isoblock historique

1949 Isobloc bus excursions1949 Isobloc bus excursions

1950 Car Isobloc1950 Car Isobloc

1950 Isobloc autocar Fort Mahon Plage Avenue de la Plage vers 19501950 Isobloc autocar Fort Mahon Plage Avenue de la Plage vers 1950

1950 isobloc-648-dp-102-saca-011950 isobloc-648-dp-102-saca

1951 Autocar-Isobloc-annees-501951 Autocar-Isobloc-annees-50

1952 Isidoro Isoblock 648 DP2 h01952 Isidoro Isoblock 648 DP2

1952 Isobloc (1)1952 Isobloc

1952 isobloc-652-dh-saca-021952 isobloc-652-dh-saca

1952 isobloc-656-dh-transcar-panoramique-saca-121952 isobloc-656-dh-transcar-panoramique-saca

1952 Isoblock bleu1952 Isoblock bleu

1952 isobloctdf1952 isobloc tdf

1952 wo2941 isoblock1952 wo2941 isoblock

1953 Isobloc 648 DP 102 SACA1953 Isobloc 648 DP 102 SACA

1954 Autocar 3009 ISOBLOC type 648 DP 1021954 Autocar 3009 ISOBLOC type 648 DP 102

1954 Autocar Besset ISOBLOC type 648 DP 1021954 Autocar Besset ISOBLOC type 648 DP 102

1954 isobloc-w843-m-021954 isobloc-w843-m-02

1956 anciennes-isobloc-big1956 anciennes-isobloc-big

1956 BROUNAIS Isobloc1956 BROUNAIS Isobloc

1950 isidoroisobloc20ev1956 isidoroisobloc 2 0ev

1950 Isobloc 656 DH Panoramique. Casuálmente su motor vertical era un Hispano Suiza HS 102V de 6 cilindros y 165 CV.1956 Isobloc 656 DH Panoramique. Casuálmente su motor vertical era un Hispano Suiza

HS 102V de 6 cilindros y 165 CV.

1956 Isobloc 656dh Panoramique1956 Isobloc 656dh Panoramique

1956 Isobloc 656 DH Transcar Panoramique SACA1956 Isobloc 656 DH Transcar Panoramique SACA

1957 Autocar Isobloc tourbus1957 Autocar Isobloc tourbus

1957 Grasse, autocar Isobloc

 1957 Grasse, autocar Isobloc

1958 Autocar Isobloc lourdes 645F651958 Autocar Isobloc lourdes 645F65

1958 Autocar Isobloc Lourdes Parking1958 Autocar Isobloc Lourdes Parking

1958 Lourdes, autocar Isobloc 21958 Lourdes, autocar Isobloc

1958-0500 - Limoges, autobus Isobloc1958-0500 – Limoges, autobus Isobloc

1958-0526 - Lourdes, autocar Saviem1958-0526 – Lourdes, autocar Isoblock – Saviem (see under Gar Wood)

Les autocars Isobloc - Tellier Nicolas - Etai - 2-7

Autocar Isobloc History Book

Les autocars Isobloc - Tellier Nicolas - EtaiLes autocars Isobloc – Tellier Nicolas – Etai

Les autocars Isobloc - Tellier Nicolas - Etai - 2Les autocars Isobloc – Tellier Nicolas – Etai

Place de l'Opéra sans bus,mais avec un car Isobloc ou FloiratPlace de l’Opéra sans bus,mais avec un car Isobloc ou Floirat

Isobloc Chambery ligne Chambéry-ChigninIsobloc Chambery ligne Chambéry-Chignin

france illustration oct 1948.5 (48)france illustration oct 1948.5

En 1945, un Isobloc W843M neuf fait son entrée dans le parc de la société GRINDLEREn 1945, un Isobloc W843M neuf fait son entrée dans le parc de la société GRINDLER

Autocar Isobloc Perrier 60jIsobloc Perrier 60j

Cést Fini, Thats it !

IsoblocEmblem1a

Author: Jeroen

In Dutch, my homelanguage: Ik ben Jeroen, tot januari 2015 was ik al dik 26 jaar werkzaam in een psychiatrisch ziekenhuis in een stad vlakbij Werelds grootste havenstad Rotterdam. Eerst als verpleegkundige/begeleider op high care, later op afdeling dubbeldiagnose (verslavingen) en ook nog een tijdje als administratief medewerker. Ik heb een spierziekte "Poli Myositis" (alle spieren zijn ontstoken) daardoor weinig energie. Sinds augustus 2015 is daarbij de diagnose Kanker gesteld, en ben ik helemaal arbeidsongeschikt geworden en zit middenin de behandelfase. Gelukkig ben ik daarnaast getrouwd, vader, en opa, en heb de nodige hobby's. Een daarvan is transportmiddelen verzamelen en daarmee een blog schrijven. Dit blog begon met bussen, maar nu komen ook sleepboten, auto's trucks en dergelijke aan bod. Kijk en geniet met me mee, reageer, en vul gerust aan. Fouten zal ik ook graag verbeteren. In English: I'm Jeroen, till januari 2015 I was already 26 years working as a nurse in a psychiatric hospital, near Rotterdam, Worlds biggest harbour with more than 98 nationalities living within it's borders. First I worked on closed high care ward and the last years on a ward with mainly addicted people. I liked my work very much. In 2007 I got ill. I got the diagnose Poli Myositis, a musscle dissease. Al my mussles are inflamed. And last august I got another diagnose. Cancer. It's plaveicelcel carcinoma and treated with Chemo and radioation. So I've even less energy than the last years. Still I try to make something of my life and the blog is helping with surviving with some pleasure.

One thought on “Buses Bodybuilder ISOBLOC Lyon France”

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.