Isobloc
Isobloc Logo en achterkant Isoblock Bus
is een voormalige Franse coach merk, opgericht door carrosseriebouwer Ardèche Joseph Besset in 1930
Opgericht in Annonay , de van oorsprong ambachtsman Joseph Ardèche kocht in 1937 de licentie van de Amerikaanse firma Gar Wood , eigenaar van innovatieve oplossingen in ontwerp zonder kader, die m.b.v. ideeën uit de vliegtuigindustrieen m.b.v. assemblageontwerp metalen – die voor hoge algemene lichtheid en paradoxaal voldoende stijfheid zorgen. De cabine van hun bus is zeer ruim .
De Gar Wood zelf komt met een geweldige auto de Stout Scarab (1.935-1936)
, genoemd naar de uitvinder, de automobiel en luchtvaart ingenieur William B. Stout. Oorspronkelijk afkomstig uit Detroit , Michigan , de oprichting ervan, zeer aerodynamische carrosserie biedt een vrijstaande romp van aluminium – die al snel vervangen word door een meer conventionele romp van staal , vanwege de kosten. Custom verkocht ze voor $ 5000 per stuk, terwijl ze volledig handgemaakt en gemonteerd waren. Hij maakte een dozijn exemplaren .
Het moet dan ook innovatieve technische oplossingen niet verdoezelen: de motor moet aan de achterzijde overhangen, voor het vrijmaken van ruimte in de cockpit. Met zijn vlakke vloer en zijn modulariteit, kan de Stout Scarab worden beschouwd als de eerste minivan .
Begonnen op het verkeerde moment
Joseph Besset presenteert het prototype bus in 1938 op shows in Lyon en Parijs. Hij opent in beide steden een garage voor het maken van de coaches.
Maar de oorlog kwam snel en die doorbrak de productie. Herstel van de release, meer dan 2.000 eenheden van de lijn tot in de vroege jaren 1950 – totaal 3400.
Vervolgens heeft Joseph Besset niet langer de middelen om zijn bedrijf te ontwikkelen. Vooral omdat haar voertuigen, die wel populair zijn, maar niet vrij van gebreken. Het zwakke punt blijft de motor, dorstig en hebzuchtig. De Benzinemotor van Ford wordt verruild door een Panhard diesel.
20 jaar na het eerste prototype, de naam Isobloc verdwijnt. De zaak werd overgenomen door Saviem .
http://hottransport.blogspot.nl/2012/05/bussen-autocar-isobloc.html
https://myntransportblog.wordpress.com/2013/10/22/buses-autocar-isobloc-france/
http://myntransportblog.com/category/garwood/
1936 Isobloc aver moteur Berliet a Chalon sur Saone
1937 GAR WOOD EASTMICH 611-8E was a pre Aerocoach 1937 Model CTF powered by a series
C Ford Transit type engine
1938 501 isobloc, w149, dp2, besset © Traveller Dave
Isobloc Emblem
1938 Autocar de ligne Isobloc avec mercedes diesel
1938 Isobloc Panoramique Inside
1938 Gar Wood Aerocoach
1938 Gar Wood Model EFI Carolina Coach Company 65 (Isobloc = copie)
1938 Gar Wood © foto J Fournier
1938 Gar Wood EFS Ford Chassis Hudson Transit Lines- Short Line 97
1938 Gar Wood headingley-Sonnichsen-1961 – © W.A.luke
1938 Gar wood interior front
1938 GAR WOOD SAFEWAY TRAILWAYS
1939 Gar Wood Coach Jamaïca
1939 Gar wood interior
1940 Aerocoach Gar wood EFI Yankee Trailways 124
1940 Isobloc 3
1940 Isobloc
1940 isobloc 6 600 train
1940 Isoblock mit Artur und Gustav 1k
1940 ISOBLOC LOCO 10 copie
1941 Isobloc Bus
1942 isobloc 11 Ambulance Bus WW
1942 isobloc-843
1944 Autocar Isobloc W843M © Traveller Dave
1946 Isobloc met Ford V8 motor F in the back
1946 Isobloc © BIB
1947 Autocar Isobloc bus postwar
1947 Isobloc Isidoro Belmonte Ayats py0
1947 Isobloc Pegaso bt2
1948 Autocar Isobloc
1948 Autocar Isobloc 696DP07 W947DP . Ex-Faure © Traveller Dave
1948 Autocar Isobloc by Geo Ham
1948 Autocar Isobloc Museum
1958 Autocar Isobloc Zaventem België
1948 Autocar Isobloc Zaventem België
1948 Autocar Isobloc Zaventem België
1948 Autocar Isobloc Zaventem België
1948 Entrons dans un autocar ISOBLOC
1948 Isobloc 648 DP
1948 ISOBLOC BUS (GAR WOOD)
1948 Isobloc Panhard w947 DP2
1948 Isobloc W 947DP Panhard Diesel 5700cc 85ps
1948 Isoblock historique
1949 Isobloc bus excursions
1950 Car Isobloc
1950 Isobloc autocar Fort Mahon Plage Avenue de la Plage vers 1950
1950 isobloc-648-dp-102-saca
1951 Autocar-Isobloc-annees-50
1952 Isidoro Isoblock 648 DP2
1952 Isobloc
1952 isobloc-652-dh-saca
1952 isobloc-656-dh-transcar-panoramique-saca
1952 Isoblock bleu
1952 isobloc tdf
1952 wo2941 isoblock
1953 Isobloc 648 DP 102 SACA
1954 Autocar 3009 ISOBLOC type 648 DP 102
1954 Autocar Besset ISOBLOC type 648 DP 102
1954 isobloc-w843-m-02
1956 anciennes-isobloc-big
1956 BROUNAIS Isobloc
1956 isidoroisobloc 2 0ev
1956 Isobloc 656 DH Panoramique. Casuálmente su motor vertical era un Hispano Suiza
HS 102V de 6 cilindros y 165 CV.
1956 Isobloc 656dh Panoramique
1956 Isobloc 656 DH Transcar Panoramique SACA
1957 Autocar Isobloc tourbus
1957 Grasse, autocar Isobloc
1958 Autocar Isobloc lourdes 645F65
1958 Autocar Isobloc Lourdes Parking
1958 Lourdes, autocar Isobloc
1958-0500 – Limoges, autobus Isobloc
1958-0526 – Lourdes, autocar Isoblock – Saviem (see under Gar Wood)
Autocar Isobloc History Book
Les autocars Isobloc – Tellier Nicolas – Etai
Les autocars Isobloc – Tellier Nicolas – Etai
Place de l’Opéra sans bus,mais avec un car Isobloc ou Floirat
Isobloc Chambery ligne Chambéry-Chignin
france illustration oct 1948.5
En 1945, un Isobloc W843M neuf fait son entrée dans le parc de la société GRINDLER
Isobloc Perrier 60j
Cést Fini, Thats it !
0.000000
0.000000
Author: Jeroen
In Dutch, my homelanguage:
Ik ben Jeroen, tot januari 2015 was ik al dik 26 jaar werkzaam in een psychiatrisch ziekenhuis in een stad vlakbij Werelds grootste havenstad Rotterdam. Eerst als verpleegkundige/begeleider op high care, later op afdeling dubbeldiagnose (verslavingen) en ook nog een tijdje als administratief medewerker. Ik heb een spierziekte "Poli Myositis" (alle spieren zijn ontstoken) daardoor weinig energie. Sinds augustus 2015 is daarbij de diagnose Kanker gesteld, en ben ik helemaal arbeidsongeschikt geworden en zit middenin de behandelfase. Gelukkig ben ik daarnaast getrouwd, vader, en opa, en heb de nodige hobby's. Een daarvan is transportmiddelen verzamelen en daarmee een blog schrijven. Dit blog begon met bussen, maar nu komen ook sleepboten, auto's trucks en dergelijke aan bod. Kijk en geniet met me mee, reageer, en vul gerust aan. Fouten zal ik ook graag verbeteren.
In English:
I'm Jeroen, till januari 2015 I was already 26 years working as a nurse in a psychiatric hospital, near Rotterdam, Worlds biggest harbour with more than 98 nationalities living within it's borders. First I worked on closed high care ward and the last years on a ward with mainly addicted people. I liked my work very much.
In 2007 I got ill. I got the diagnose Poli Myositis, a musscle dissease. Al my mussles are inflamed. And last august I got another diagnose. Cancer. It's plaveicelcel carcinoma and treated with Chemo and radioation. So I've even less energy than the last years. Still I try to make something of my life and the blog is helping with surviving with some pleasure.
View all posts by Jeroen
One thought on “Buses Bodybuilder ISOBLOC Lyon France”