Buses + more FIAT Fabbrica Italiana Automobili Torino Italy I

Buses FIAT Fabbrica Italiana Automobili Torino Italy I

001

FIAT brand 1899

In 1899 werd in Turijn de Società Anonima Fabbrica Italiana AutomobiliTorino opgericht, op initiatief van Giovanni Agnelli. Hij werd in 1902algemeen directeur van de firma. In 1900 werden de eerste 24 auto’s geproduceerd in de fabriek in Corso Dante, waaronder de 3/12HP. Het Fiat-logo werd in 1904 door Biscaretti ontworpen.

Al vroeg was Fiat met succes actief in autoraces. In 1902 won Vincenzo Lancia de Sassi Superga met een 24HP. Ook Agnelli zelf was actief als coureur, hij reed de tweede tour van Italië. In 1907 won Felice Nazzaro de Grand Prix de France in een 130HP, met een gemiddelde snelheid van 113,612 km/uur.

007

In 1908 werd Fiat actief in de Verenigde Staten, waar de Fiat Automobile Co. werd opgericht. Daarnaast werd het assortiment uitgebreid naar trams, vrachtwagens en schepen. Fiat begon met het toepassen van cardanaandrijving, een techniek waarop het bedrijf het patent bezit.

002

Reclame voor Fiat uit 1939

003

 Fiat Topolino

Roaring twenties en Eerste Wereldoorlog

Tijdens de Eerste Wereldoorlog werd voornamelijk geproduceerd voor het leger. Na de oorlog werd in 1922 in Lingotto de tweede fabriek geopend. Een hypermodern bedrijf, met vijf verdiepingen en een testbaan op het dak (zie voor plaats bovenaan pagina

). Dit was de grootste autofabriek in Europa. Hij stond onder leiding van Giacomo Mattè Trucco. Daarnaast werden de activiteiten verder uitgebreid naar andere sectoren, zoals treinbouw en elektriciteit. Er werd een smeermiddelenfabriek gebouwd en Fiat opende haar fabriek in Rusland.

Na de oorlog was Fiat al snel weer op de been, door een effectieve kostenbeheersing. Een nieuw model, met vier zitplaatsen, werd gelanceerd: de Fiat 509. Het bedrijf deed veel voor haar personeel op het gebied van scholing, sportclubs en gezondheidszorg.

Jaren dertig en Tweede Wereldoorlog

In Mussolini‘s dagen moest Fiat terugvallen op de eigen Italiaanse markt. In die periode werd veel gedaan aan technologische vernieuwing, en uitbreiding van de activiteiten in luchtvaart en spoorverkeer. Halverwege de jaren 30 kwam Fiat met twee nieuwe modellen, de Ballila en de Topolino. Het laatste model zou bijna 20 jaar in productie blijven, tot 1955. In 1945 overleed topman Agnelli, en werd opgevolgd door Vittorio Valletta. Na de oorlog kon de autoproductie, dankzij het Marshallplan in 1948 weer worden opgepakt. De modellen 500 en 1400 werden uitgebracht, met standaard verwarming en luchtventilatie.

Na de oorlog

In de jaren vijftig werd het eerste dieselmodel uitgebracht, de 1400 diesel. Fiat profiteerde optimaal van de naoorlogse opbouw, en de groeiende behoefte aan betaalbare auto’s. De Fiat 600 met achterin geplaatste motor, in 1957 de nieuwe Fiat 500, vanaf 1960 als Giardinetta, een voorloper van het stationwagon concept.

In de jaren zestig werd volop gebouwd aan uitbreiding van het concern, met fabrieken in voornamelijk Zuid-Italië. Fiat had echter ook te lijden onder sociale onrust en stakingen. Topman Valletta werd in1966 opgevolgd door Giovanni Agnelli jr., de kleinzoon van de oprichter. Onder zijn bewind werden de eerste stappen gezet naar het bouwen van vinnige sportwagens, zoals de Dino, in samenwerking met de toekomstige dochteronderneming Ferrari. Hoewel midden in een oliecrisis waaide een nieuwe, frisse wind door het bedrijf. In 1971 werd de Fiat 127 auto van het jaar. Dit was de eerste voorwielaangedreven Fiat. Tijdens deze beginjaren van de jaren zeventig zag ook de Fiat X1/9 het levenslicht, een sportieve 2 zitter met Italiaans temperament. In de fabrieken werd de trend ingezet naar automatisering van werkzaamheden, om de loonkosten te drukken. Al in 1978 werkte Fiat met robots, in het Robogate systeem.

Fiat Auto S.p.A.

Fiat Auto is momenteel een van de meest innovatieve automerken, met zeer veel patenten. Denk hierbij aan: dubbele bovenliggende nokkenas (Dr. Lampredi), distributieriem (Dr. Lampredi), directe diesel-inspuiting (voor het eerst in Fiat Croma 1987), directe benzine-inspuiting (2005 Fiat Power Train), schakelen zonder koppelingspedaal (f1 ferrari 1987, later in Alfa Romeo en Fiat Stilo) etc.

004

Fiat Seicento

In 1979 werd de autodivisie van Fiat ondergebracht in een apart bedrijf, waarin de merken Fiat, AbarthLanciaAutobianchi en Ferrari samenwerkten. Het bedrijf werd later uitgebreid met de acquisitie van Alfa Romeo (1984) en Maserati (in 1993).

Fiat bracht in de jaren tachtig de modellen Panda, Uno en Tipo uit, in de jaren 90 gevolgd door Tempra, Croma, Cinquecento, Coupé, Punto, Ulysse, Barchetta, Bravo, Brava, Marea en Palio. De Fiat Uno, Tipo, Punto en Bravo werden auto van het jaar. In 1996 werd Agnelli jr. erevoorzitter van de raad van bestuur. Hij werd als CEO opgevolgd door Cesare Romiti. Ter ere van het 100-jarig bestaan in 1999 werd het logo gemoderniseerd. De Fiat Seicento en de Multipla werden als laatste modellen in de 20e eeuw geïntroduceerd. Vooral het laatstgenoemde model werd met gemengde gevoelens ontvangen, vanwege de bijzonder vormgeving, en de drie zitplaatsen voorin.

In de 21e eeuw is Fiat gestart met het moderniseren van de modellenlijn. De Doblo en Stilo werden geïntroduceerd, en de Multipla werd aangepast aan de wensen van het publiek. Ook is de Fiat Idea uitgebracht, waarmee Fiat de markt van compacte MPV’s heeft betreden.

In 2003 bracht Fiat een nieuwe versie van de evergreen Panda uit. Het wagentje werd meteen Auto van het Jaar 2004 en deed het uitzonderlijk goed in de verkooplijsten. De nieuwe Panda is een modern vijfdeurs stadsautootje voor een scherpe prijs. Later werd er ook een 4×4 versie van uitgebracht. Een luxueuzere mini-SUV op basis van de Panda wordt medio 2006 verwacht.

In 2005 deed Fiat opnieuw een poging om een luxe middenklasser uit te brengen. Hiervoor werd de discutabele naam “Croma” weer van stal gehaald. In het Italiaans betekent dit chroom, maar in Nederland doet de naam toch denken aan het pakje braadboter. De wagen is technisch gebaseerd op de Opel Vectra C.

007

In september 2005 debuteerde de nieuwe Grande Punto op de Autosalon van Genève. Deze auto moest de definitieve comeback betekenen voor Fiat en was dat ook. In het begin van 2006 was het de best verkochte auto in Europa en er zijn er inmiddels al meer dan 850.000 stuks van verkocht.

In 2007 introduceerde Fiat de Bravo als opvolger van de niet bijster goed verkopende Stilo. Het model wordt alleen in 5-deurs uitvoering geleverd. In eerste instantie zou daar nog een stationwagon bij komen, maar deze is inmiddels geschrapt. Overigens introduceerde Fiat op de Bravo ook een nieuw logo. De blauwe achtergrond is vervangen door de kleur rood en de letters zijn meer langgerekt, zoals vroeger. De laurierkrans is verdwenen.

In 2009 kwam Fiat met een facelift voor de succesvolle Punto. Kenmerkend is de deels zwart uitgevoerde bumper met geïntegreerde knipperlichten en de chromen ‘snor’ à la 500. Het interieur ging volledig op de schop en werd een stuk ronder. De Grande Punto bleef naast de Evo leverbaar als instapper. In 2011 werd de Punto opnieuw gefacelift, omdat de Evo over het algemeen niet goed ontvangen werd. De toevoeging ‘Evo’ kwam te vervallen en het model lijkt nu weer wat meer op de oorspronkelijke Grande Punto. Die laatste is nu ook uit productie genomen, al heeft de basis Punto nog wel diens dashboard.

Volgens ACEA (European Automobile Manufactures’ Association) wist de Fiat Groep in 2011 947.786 auto’s in West-Europa te verkopen, een daling van 12.0 % ten opzichte van 2010.

 Fiat Automóveis Brasil 

In 1976 begon Fiat met de productie van de Fiat 147 in BetimBrazilië. Het model was eigenlijk een Fiat 127, maar dan aangepast voor de Braziliaanse markt. De 147 was de eerste auto die volledig op Ethanol E100 kon rijden. De 147 werd gelijk een groot succes voor Fiat, mede door de vele varianten waarin Fiat de auto leverde. Naast de ‘hatchback’ was er een 2-deurs sedan Oggi, stationwagon (Panorama), pick-up en een bestelbusje (Fiorino). In de jaren ’80 werd het model opgevolgd door de Uno, die onder de naam Mille nog steeds gebouwd wordt. Dit model werd in de jaren ’90 overigens weer opgevolgd door de Fiat Palio.

Gaandeweg werden de Braziliaanse operaties steeds belangrijker voor Fiat en daarmee groeide ook de zelfstandigheid van de Braziliaanse tak, met een eigen ontwikkelingsafdeling tot gevolg. Latere succesvolle Braziliaanse Fiats zijn onder andere de PalioStradaMille en de Fiat Siena.

In de beginjaren van het tweede millennium wist Fiat dan eindelijk het marktleiderschap van Volkswagen over te nemen. Tot op de dag van vandaag is Fiat marktleider in Brazilië en is het qua omvang zelfs thuisland Italië gepasseerd.

Splitsing van Fiat

De aandeelhouders van de Italiaanse Fiat-groep hebben hun goedkeuring verleend aan het splitsen van het bedrijf in september 2010. Op 1 januari 2011 is het concern feitelijk gesplitst in twee aparte ondernemingen, namelijk:

  • Fiat SpA: hierin zijn alle autoactiviteiten ongebracht, zoals de automerken Fiat, Ferrari en Maserati, Magneti Marelli, Teksid, Comau en Fiat Powertrain Technologies, een producent vanversnellingsbakken voor auto’s;
  • Fiat Industrials: de overige activiteiten waaronder de vrachtwagenfabrikant IVECO en Case New Holland, een belangrijke producent van machines voor de landbouw en bouwsector.
  • Fiat Powertrain Technologies (FPT), produceert motoren en versnellingsbakken voor onder meer industriële toepassingen.

005

Fiat 500 & 126

 006

 Fiat 600

 007

Fiat-Logo-ab-1901

 008

1903 Fiat De basis

 009

1906 FIAT, Torino (via Verwey & Lugard, ‘s Hage) – Beynes, Haarlem

010

fiat 1901-1904

 011

1906 FIAT DOUBLE DECKER

 012

1907 FIAT 28-40 HP

013

1911 Fiat 2 F

 014

fiat 1904-1921

 015

1911-21 Fiat 2 F Omnibus

 016

1912 FIAT 15 Ter

 017

1912 FIAT 180kkh

 018

1913 Fiat 15 ter

019

1913 fiat-15

 020

1913 roda fiat 15 ter 3 gran L205

 021

1914 Fiat 18 L

022

1915 Fiat 18 BL

023

1915 Fiat 18 BL

 024

1915 Fiat 18 foto’s

025

1915 fiat-18-bl

026

1916 Fiat 18 BL

027

1917 Fiat 15 ter Ambulance

028

1917 FIAT 18 D70 16301-border

 029

1918 Fiat 15 ter Ambulance 2

030

1921 FIAT 15 TER

031

fiat 1921-1925

 032

1925 025

 033

1925 FIAT 507

034

1925 Fiat 603 S

035

1925-26 Fiat 603 Torpedone

036

1926 Fiat 507 F BUS

 037

1926 Fiat 605 L

 038

1926 FIAT sacsa 507-Orlandi – ©Gabriele Mencucci

 039

1926 fiat-507

040

1926 fiat 507 f bus 380

041

1926 fiat-614 Ambulanza

042

1928 fiat-614 Brandweervoertuig

 043

1928 fiat-621

 044

1929 Ambulance Fiat 503 ambulanza Carrozzeria Barbi spa

045

1929 fiat-413

046 29-31

fiat 1929-1931

047

1929 fiat-518 minibus-taxi

048 1929 fiat-614 Ambulanza ©odkrymca.pl

 049

1930 Fiat 621 R

 050

1930 Fiat 640

 051

1930 FIAT 614

 052

1930 fiat-614

 053

1931 Fiat 507 Carrozzeria BARBI spa

 054

1931 Fiat 635 R

 055 31-32

fiat1931-1932

 056

1934-39 Fiat 656 RN

 057 32-38

fiat 1932-1938

 058

1935 FIAT 621 RN Barbi

059

1935 FIAT 621 RN Barbi

 060

1935 Fiat 621 tetto apribile Carrozzeria BARBI s.p.a.

061

1935 Fiat 635 Carrozzeria Barbi spa

 062

1935 Fiat 635 Carrozzeria Barbi spa

063

1935 FIAT 635 Rnu

064

1935 Fiat 656

065

1935 fiat-635

066

1935 fiat-635

067

1935 fiat-635

1935 fiat-635-041935 fiat-635

069

1935 fiat-635

 070

1936 fiat-635 RGL

 071 38-39

fiat 1938-1959

 072

1942 FIAT rimes safal conaraja 4

 073

1938 fiat Firebrigade- strange color?!

 074

1939 Fiat 626 RNL

 075

1939 FIAT 626 RNL

 076

1939 Fiat 656

077

1939 FIAT 656 Rna

 078

1939 fiat-626 autoambulanza

 079

1939 fiat-626

 080

1939 fiat-626 Bus & Pullman

 081

1939 fiat-656

082

1939 fiat-656

083

1939 fiat-656

 084

1939 fiat-656 ©Litigio

085

1939-45 Fiat 656 RNA-2

086

1942 FIAT 03348

087

1942 fiat-401

088

1942 fiat-413

089

1943 Fiat 626 nella sede Trentino Trasporti Interporto Roncafort TRENTO

1944 Fiat 626 RNL Aeronautica d'Italia

1944 Fiat 626 RNL Aeronautica d’Italia

091

1944 Fiat 656 Filobus

092

1945 FIAT 626 RNL Aereonauica d’Italia

093

#

094

1946 Fiat 411 Cansa ATAF Firenze Bruno Principe

095

1946 Fiat 626 RNL Ambrosini & Botta 1958 in Scampolo

096

1947 FIAT 656 Rn2

097

1947 Fiat 666 RN

 098

1947 Fiat 682

1947 fiat-401-02

1947 fiat-401

100

1947 fiat-666

 101

1948 FIAT 640 N VF Fire & Rescue © Jonathan

102

1948 FIAT 666 RN

103

1948 Fiat 672 RN

104

1948 FIAT Menarini

 105

1948 fiat-401

 106

1948 fiat-405

 107

1949 Fiat 640 RN

 108

1949 Fiat 656F-545 Varesina-Marelli n° 400 dell’ATM di Milano

109

1949 Fiat 666 Carrozzeria BARBI spa

110

1949 FIAT 666 Rnu

111

1949 Fiat 666 RNU

 112

1949 Fiat 666 RNU

113

1949 Fiat 680 RNU

 114

1950  FIAT 18979s

115

fiat 1938-1959

END OF PART ONE !!

Filed Under: ABARTHALFA ROMEOAmbrosini & BottaAMBULANCESAutobianchi,BARBIBusbuilderBUSESCANSAFerrariFiatFIRE & RESCUEITALYIVECOMaserati,MenariniOpelOrlandiTAXITrolleybusesTrucksVaresina-MarelliVW

Author: Jeroen

In Dutch, my homelanguage: Ik ben Jeroen, tot januari 2015 was ik al dik 26 jaar werkzaam in een psychiatrisch ziekenhuis in een stad vlakbij Werelds grootste havenstad Rotterdam. Eerst als verpleegkundige/begeleider op high care, later op afdeling dubbeldiagnose (verslavingen) en ook nog een tijdje als administratief medewerker. Ik heb een spierziekte "Poli Myositis" (alle spieren zijn ontstoken) daardoor weinig energie. Sinds augustus 2015 is daarbij de diagnose Kanker gesteld, en ben ik helemaal arbeidsongeschikt geworden en zit middenin de behandelfase. Gelukkig ben ik daarnaast getrouwd, vader, en opa, en heb de nodige hobby's. Een daarvan is transportmiddelen verzamelen en daarmee een blog schrijven. Dit blog begon met bussen, maar nu komen ook sleepboten, auto's trucks en dergelijke aan bod. Kijk en geniet met me mee, reageer, en vul gerust aan. Fouten zal ik ook graag verbeteren. In English: I'm Jeroen, till januari 2015 I was already 26 years working as a nurse in a psychiatric hospital, near Rotterdam, Worlds biggest harbour with more than 98 nationalities living within it's borders. First I worked on closed high care ward and the last years on a ward with mainly addicted people. I liked my work very much. In 2007 I got ill. I got the diagnose Poli Myositis, a musscle dissease. Al my mussles are inflamed. And last august I got another diagnose. Cancer. It's plaveicelcel carcinoma and treated with Chemo and radioation. So I've even less energy than the last years. Still I try to make something of my life and the blog is helping with surviving with some pleasure.

3 thoughts on “Buses + more FIAT Fabbrica Italiana Automobili Torino Italy I”

  1. Hallo Hallo! Dieser Beitrag konnte nicht konnte nicht besser geschrieben werden! Reading durch Lesen dieser Beitrag erinnert mich an meine alte zurück Mitbewohner! Er hat immer gehalten reden im Chat darüber. Ich werde das weiterleiten post zu ihm. Ziemlich sicher, dass Ziemlich sicher wird er ein gutes Buch. Dank Vielen Dank für das Teilen!

    Like

  2. Wir hier von unterschiedlichen Webseite und dachte, ich könnte sollte überprüfen, Dinge aus. Ich mag, was ich sehe, so jetzt bin ich Jetzt bin ich nach Ihnen. Freuen Sie sich auf Blick in Ihre Web-Seite noch einmal wiederholt.

    Like

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.