ZABO Zwijndrechtse Auto Bus Onderneming – carrosseriebedrijf The Netherlands 1923 — 2008

ZABO

zabo-logo

Aan de betekenis van de naam ZABO (Zwijndrechtse Auto-Bus Onderneming) zou men in feite geen carrosseriebedrijf uit herleiden, maar meer een bedrijf met autobus lijndiensten en inderdaad, daar is het allemaal wel mee begonnen.

ZABO Volvo BBA BraBenA bus 658

De historie van de naam ZABO gaat terug tot 9 juni 1923, toen de heer Aart de Jong een busdienst opende vanuit Zwijndrecht via Rijsoord naar Rotterdam. In deze periode na de Eerste Wereldoorlog werden op grote schaal busbedrijfjes opgericht om in de groeiende verplaatsingsbehoefte te voorzien. In 1925 breidde De Jong zijn werkterrein uit door de overname van de concurrerende Auto Omnibusdienst “Rijsoord”, van de ondernemer B. de Koning. In 1933 trok hij zich uit het openbaar vervoer terug, om onder de naam “De Jong’s Autobedrijf” een eigen touringcarbedrijf te beginnen. Na jaren van problematische bedrijfsvoering, maakte een brand in de garage in mei 1937, waarbij alle bussen verloren gingen, een einde aan de activiteiten van de ZABO als vervoerbedrijf. De lijndiensten werden overgenomen door collega RAGOM, die in september 1938 tenslotte ook de vergunningen van ZABO overnam. De ZABO bleef daarna bestaan als lege NV.

ZABO Kromhout BBA BraBenA bus 651 Stad Amsterdam

Bussenbouw
Op de plaats waar nu (nog) de carrosseriefabriek ZABO te vinden is, stond aanvankelijk de boerderij van de heer G. Groenenboom (de eerste eigenaar van de RAGOM). In april 1936 verkocht hij zijn bedrijf aan de heer J(oost) Ravesteyn Sr, die reeds eigenaar was van de Sliedrechtse busonderneming ESOO. Zijn broer P. Ravesteyn was mede-eigenaar van het Vlaardingse vervoerbedrijf EVAG. Een onderdeel van EVAG was een flinke carrosseriewerkplaats, waar in eigen beheer autobussen werden gebouwd. Deze afdeling werd in 1940 verzelfstandigd en ondergebracht in de lege NV, eigendom van J. Ravesteyn. De directie werd mede gevoerd door zijn zwager de heer J. Dinkla. Hierdoor werd ZABO leverancier van bijna alle autobussen voor ESOO en RAGOM.

ZABO GUY TP bus 123

Al spoedig moest de bouw van autobussen, vanwege de Duitse bezetting, gestaakt worden. Gedurende de oorlogsjaren werden merendeels reparatieopdrachten uitgevoerd. Ook de reparatie van gasgeneratoren werd een belangrijke bron van bestaan. Na de bevrijding nam de directie en bedrijfsleiding een speurtocht door het gehele land om aan materiaal te komen. Hiermee kon de carrosseriebouw opnieuw in gang gezet worden. Een nog groter probleem was het tekort aan vakbekwaam personeel, waardoor de groei van het bedrijf beperkt werd.

ZABO bba 386

Stadsbussen
Opdrachten waren er voldoende. Zeker toen ook de grote Brabantse streekvervoerder BBA een belangrijk aantal orders plaatste. De contacten tussen BBA en ZABO resulteerden in een succesvol type stadsbus; de Volvo-Zabo-City-Coach. Hier bouwde ZABO er tussen 1959 en 1965 58 exemplaren van (serie 525-582). Voor de stadsdienst in Zwolle bestelde ook Schutte een 14-tal exemplaren (4 t/m 14 en 22 t/m 24). Het personeelsbestand groeide tot 52 medewerkers.

TP-bus met ZABO-carrosserie

In 1971 werd de naastgelegen woning van de familie den Otter aangekocht en gesloopt. Op het vrijgekomen perceel werd een nieuwe bedrijfshal gebouwd. Nogmaals teisterde een brand de ZABO. In de nacht van 6 op 7 september 1981 brandde de oude werkplaats geheel uit. Er werden verstrekkende beslissingen genomen en er verrees een nieuw kantoor met werkruimte. Nu uitgegroeid tot 2500 m². Door het verdwijnen van veel kleinere busondernemingen (die vaste klant bij ZABO waren) vond tegen het einde van de jaren ’70 een sterke teruggang van de autobusbouw plaats. Vooral toen de grootste klant (BBA) de bussen centraal inkocht, betekende dit voor ZABO de doodsteek. In 1985 werd voor NWH de laatste autobus gebouwd.

volvo 27

Een voorlichtingswagen voor het Regionaal Energiebedrijf Dordrecht uit 1987 werd het laatste voertuig voorzien van een ZABO-carrosserie. Nieuw emplooi werd gevonden in het aanpassen van Mercedes-Benz-autobussen aan de Nederlandse keuringseisen. Andere activiteiten waren de fabricage van pneumatische deuren voor brandweerwagens en polyester noodluiken voor bussen. De laatste jaren van het bestaan van ZABO kenmerkten zich hoofdzakelijk door herstel en onderhoud aan bedrijfswagen en bussen van diverse ondernemingen.

Bron: nr. 48 van de Stichting Oud Ridderkerk (verkregen via de Oudheidkamer Ridderkerk).

 ZABO Ridderkerk

Op 1 maart sluit ZABO Ridderkerk z’n deuren. De afgelopen jaren hield ZABO zich onder andere bezig met schadeherstel en onderhoud van autobussen. Tot het einde van de jaren 80 werden er ook complete autobussen gebouwd. Deze bussen werden met name geleverd aan streekvervoerders die niet tot het NS concern behoorden, zoals de Twee-Provinciën, de BBA (in de jaren 70 verreweg de grootste klant), Tensen Soest, Noord-Westhoek en Schutte Zwolle. In de jaren 80 werden de streekvervoerbedrijven steeds meer gedwongen om standaard bussen aan te schaffen. Daardoor liep de bussen productie steeds meer terug. De laatste streekbussen werden geleverd aan de Noord-Westhoek.

Ter gelegenheid van de naderende sluiting heeft de Stichting Oud Ridderkerk een tentoonstelling georganiseerd en een boekje uitgegeven. In dit boekje staan een groot aantal foto’s van autobussen waaronder een aantal unieke exemplaren zoals de dubbeldekker die in de jaren vijftig aan de TP werd geleverd. Tijdens de tentoonstelling werd o.a. een schaalmodel/plantenbak getoond van een luze toerwagen van de BraBenA, de toerwagen afdeling van de BBA. De tijdens de tentoonstelling getoonde foto’s zijn allemaal terug te vinden in het boekje. Gelukkig zijn er nog de nodige ZABO bussen bewaard gebleven. De verschillende museum stichtingen hebben er een aantal in bezit. Ook rijden er nog een aantal ZABO bussen rond als Camper. De laatste ZABO lijnbussen reden bij Arriva. Deze ex Noordwesthoek bussen kwamen in 2003 nog terug naar hun geboortegrond rondom Dordrecht/Ridderkerk. Doordat de nieuwe bussen voor de concessie DAV (Drechtsteden, Alblasserwaard, Vijheerenlanden) niet op tijd geleverd konden worden moest Arriva zich een aantal maanden behelpen met oude bussen. Hieronder waren 2 ZABO bussen. In 2004 kwam zo’n bus nog even bij de HTM terecht als groepsvervoerbus, maar lang heeft dat niet geduurd.

Drie generaties ZABO stadsbussen van de BBA voor het nageslacht bewaard door de Stichting Veteraan Autobussen

De Arriva 3999 behoorde tot de twee laatste ZABO lijnbussen in active dienst. Toen deze foto in 2004 gemaakt werd was die tijd inmiddels voorbij. Met lijn 90 Utrecht-Rotterdam kwam de bus o.a. door Ridderkerk, de vestigingsplaats van ZABO

Schutte Zwolle was vaste klant bij ZABO en kocht in 1971 een drietal Volvo B57-ZABO stadsbussen. Daarna ging Schutte over op de aanschaf van bussen met een Hainje Carrosserie.

Tensen Soest was een belangrijke klant van ZABO. Voor Tensen bouwde ZABO zowel toer als lijnbussen in verschillende maten. Een groot aantal ZABO bussen van Tensen is uiteindelijk nog bij de VAD terecht gekomen. Meer Tensen foto’s zijn hier te vinden.

De Twee Provinciën schaftte in de jaren 60 en 70 grote aantallen ZABO bussen aan. Deze kwamen na de overname van TP bij Westnederland terecht.
1948 volvo 48
1948 Volvo nr. 32 Tensen 38
1948 zabo-volvo-nr-32-tensen-38
1948 ZABO TP Bus
1948-zabo-tp-bus
1949 ZABO GUY ARAB x 2 1949 ZABO HK20141007 Twee Provincieen
1949-zabo-hk20141007-twee-provincieen
1949 ZABO Kromhout TP 1 1949 ZABO Kromhout TP 2 1949 ZABO Kromhout x twee + ZABO GUY ARAB x drie 1950 ZABO Bedford
ZABO 1950
1951 Een Guy toerwagen van de TP met carrosserie van ZABO
1951-een-guy-toerwagen-van-de-tp-met-carrosserie-van-zabo
1951 Leyland Royal Tiger-toerwagen met een carrosserie van Zabo
1951-leyland-royal-tiger-toerwagen-met-een-carrosserie-van-zabo
1953 bba 703 volvo zabo den bosch
1953-bba-703-volvo-zabo-den-bosch
1954 ZABO BBA bussen 372-651 AutobusRAI in 1954
1954-zabo-bba-bussen-372-651-autobusrai
1954 ZABO Ford transit bba 326 1 1956 brabena 654 volvo zabote 1956 brabena 658 volvo zabo 1957 brabena 660 volvo zabo breda 1957 Volvo Bus 28 Tensen
1957-volvo-bus-28-tensen
1958 Bus nr.1 Volvo tensen
1958-bus-nr-1-volvo-tensen
1958 ZABO GUY Arab
1958 ZABO Guy Arab
1959 Scania Vabis Goliath TP 240 74 pass + Guy Victory TP 260 RAI
1959-scania-vabis-goliath-tp-240-74-pass-guy-victory-tp-260-rai
1959 Scania Vabis Goliath TP 240 74 pass
1959-scania-vabis-goliath-tp-240-74-pass
1960 Volvo- ZABO City Coach  BBA 549
1960-volvo-zabo-city-coach-bba-549
My beautiful picture
1961 zabo-bus-46-volvo-tensen-grave-garage-sva
1961 Scania-Vabis en carroserie ZABO
1961-scania-vabis-en-carroserie-zabo
1961 Volvo BBA ZABO City Coach
1961-volvo-bba-zabo-city-coach549
1961 Volvo Tensen 47
1961 zabo-volvo-tensen-47
1961 Volvo van gog44
1961-volvo-van-gog44-zabo-carr.
1961 Volvo-ZABO City Coach stadsbus nr.8 Schutte32
1961-volvo-zabo-city-coach-stadsbus-nr-8-schutte32
1961 ZABO Bus nr.46 Volvo Tensen Soest Museumbus
1961-zabo-bus-nr-46-volvo-tensen-soest-museumbus
1961 ZABO Volvo Autobus Tensen 46 erfg compr
1961-zabo-bus-nr-46-volvo-tensen-soest-museumbus
1962 Volvo B57-ZABO nr.2 Schutte 53
1962-volvo-b57-zabo-nr-2-schutte-53
1962 Volvos 59-49 kleur Van Gog-bus oorspronkelijke kleuren. Links de 59 en rechts de 49 Rotterdam CS
1962 zabo-volvos-59-49-kleur-van-gog-bus-oorspronkelijke-kleuren-links-de-59-en-rechts-de-49-rotterdam-cs
1968 Volvo van gog70
1968 zabo-volvo-van-gog70
1972 Volvo B57-ZABO met 32 zitplaatsen Schutte 36
1972-volvo-b57-zabo-met-32-zitplaatsen-schutte-36
1973 Volvo, B58-50 ZABO
1973-volvo-b58-50-zabo
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
1975-daf-zabo
1975 DAF-streekbus Noord-Westhoek 2, met carrosserie van ZABO.
1975-daf-zabo
My beautiful picture
1978-bus-nr-18-20-volvos-tensen-soest-spakenburg-garage
1978 Volvo B58-ZABO Tensen18
1978 Zabo Volvo WC Tensen Soest
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
1991-mercedes-benz-o405-met-mannheimer-zabo-carrosserie
1997 Mercedes-Benz O405G met carrosserrie van ZABO
1997-mercedes-benz-o405g-met-carrosserrie-van-zabo
ZABO’s without Date:
BBA bus tilburg DAF-ZABO body
bba-bus-tilburg-daf-zabo-body
bba sva Volvo 110 en daf 603
bba-sva-volvo-110-en-daf-603
Bus 1 Volvo Tensen
bus-1-volvo-tensen-zabo
My beautiful picture
bus-10-12-zabo’s-volvos-tensen-soest-spakenburg-garage
Bus 10 Volvo Tensen Soest
bus-10-zabo-volvo-tensen-soest
Bus 30 Volvo Tensen Soest
bus-30-zabo-volvo-tensen-soest
Bus 31 Volvo tensen richting Spakenburg
bus-31-zabo-volvo-tensen-richting-spakenburg
My beautiful picture
bus-nr-24-zab0-volvo-tensen-soest-spakenburg-garage
My beautiful picture
bus-nr-25+26-zab0-volvos-tensen-soest-garage
My beautiful picture
bus-nr-26-en-29-zabo-volvos-tensen-soest-garage
My beautiful picture
bus-nr-10-zabo-volvo-tensen-soest-garage
Bus nr.28 - 96 - Tensen Volvo
1973 bus-nr-10-zabo-volvo-tensen-soest-garage
Context Bus nr.10 Tensen Volvo+NBM station Baarn
context-bus-nr-10-zabo-tensen-volvo+nbm-station-baarn
DAF bba 542
zab0-daf-bba-542
DAF-ZABO van de BBA
daf-zabo-van-de-bba-584
Producent ZABO treeplank erfg TP-bus met ZABO-carrosserie
tp-bus-met-zabo-carrosserie
Volvo - ZABO 'City Coach' BBA 549
volvo-zabo-city-coach-bba-549
volvo 27
zabo-volvo-27-van gog
volvo 37
zabo-volvo-37-van gog
Volvo Tensen 01
volvo-tensen-01-zabo-wc tensen-soest
Volvo Tensen 29
zabo-volvo-wc tensen-soest-29
Volvo Tensen 37
zabo-volvo-tensen-37
ZABO bba 326 2
volvo-zabo-bba-326-2
ZABO bba 386
guy arab-zabo-bba-386
ZABO bba 455 volvo
zabo-bba-455-volvo
zabo bba708 + 723
DAF zabo-bba708+723
ZABO Brandweerwagen ZABO DAF 603 + 549
zabo-daf-603-549 daf/volvo
???????????????????????????????
zabo-daf//volvo-bba-549
ZABO DAF bba 542
zabo-daf-bba-542
ZABO DAF bba 603
zabo-daf-bba-603
zabo daf bba 741
zabo-daf-bba-741
zabo daf bba 742b
zabo-daf-bba-742
zabo daf bba709
zabo-daf-bba-709
zabo daf bba729
zabo-daf-bba-729
zabo daf bba732
zabo-daf-bba-732
zabo daf bba735
zabo-daf-bba-735
zabo daf bba743 + 744
zabo-daf-bba-744+743
ZABO DAF Blauw
zabo-daf-blauw
ZABO DAF De Jong
zabo-daf-wit de jong intratours
ZABO DAF GB6299
zabo-daf-gb6299
SONY DSC
zabo-daf-gevangenenbus-veenhuizen022
ZABO DAF nwh 16
zabo-daf-nwh-16
ZABO DAF nwh 25
zabo-daf-nwh-25
ZABO DAF nwh 65
zabo-daf-nwh-65
ZABO DAF nwh 69
zabo-daf-nwh-69
ZABO DAF-VOLVO bba 549
zabo-daf-volvo-bba-549
ZABO GUY TP bus 123
zabo-guy-tp-bus-123
ZABO jong de 104
zabo-jong-de-104
ZABO Kromhout BBA BraBenA bus 651 Stad Amsterdam
zabo-kromhout-bba-brabena-bus-651-stad-amsterdam
ZABO Volvo Arke
zabo-volvo-arke
ZABO Volvo BA 110
zabo-volvo-ba-110
ZABO Volvo bba 324
zabo-volvo-bba-324
ZABO Volvo BBA BraBenA bus 658
zabo-volvo-bba-brabena-bus-658
ZABO Volvo Tensen bus 46 Lieren
zabo-volvo-tensen-bus-46-lieren
ZABO VolvoTensen bus 6 Utrecht CS
zabo-volvo-wc-tensen-bus-6-utrecht-cs
zabo-logo
That’s it

Author: Jeroen

In Dutch, my homelanguage: Ik ben Jeroen, tot januari 2015 was ik al dik 26 jaar werkzaam in een psychiatrisch ziekenhuis in een stad vlakbij Werelds grootste havenstad Rotterdam. Eerst als verpleegkundige/begeleider op high care, later op afdeling dubbeldiagnose (verslavingen) en ook nog een tijdje als administratief medewerker. Ik heb een spierziekte "Poli Myositis" (alle spieren zijn ontstoken) daardoor weinig energie. Sinds augustus 2015 is daarbij de diagnose Kanker gesteld, en ben ik helemaal arbeidsongeschikt geworden en zit middenin de behandelfase. Gelukkig ben ik daarnaast getrouwd, vader, en opa, en heb de nodige hobby's. Een daarvan is transportmiddelen verzamelen en daarmee een blog schrijven. Dit blog begon met bussen, maar nu komen ook sleepboten, auto's trucks en dergelijke aan bod. Kijk en geniet met me mee, reageer, en vul gerust aan. Fouten zal ik ook graag verbeteren. In English: I'm Jeroen, till januari 2015 I was already 26 years working as a nurse in a psychiatric hospital, near Rotterdam, Worlds biggest harbour with more than 98 nationalities living within it's borders. First I worked on closed high care ward and the last years on a ward with mainly addicted people. I liked my work very much. In 2007 I got ill. I got the diagnose Poli Myositis, a musscle dissease. Al my mussles are inflamed. And last august I got another diagnose. Cancer. It's plaveicelcel carcinoma and treated with Chemo and radioation. So I've even less energy than the last years. Still I try to make something of my life and the blog is helping with surviving with some pleasure.

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.