Carrosserie Carette DESOT Gits Belgium
http://www.transportmuseum.be/desot.htm
Deze site van het Belgisch Transportmuseum is al heel lang under construction. Veel wijzer worden we daar dus niet.
1949 Scania Vabis van Carrosserie Remi Desot
Dit plaatje geeft wel een mooi beeld van de kleinschaligheid van dit bedrijf waar veel mooie en vol chrome afgewerkte bussen vandaan kwamen. Veel waren ook van het merk AUTO MIESSE, ook in een vorig hoofdstuk heb ik daar aandacht voor gehad.
Benelux
Op de Nederlandse markt was zo’n vijftig jaar geleden nog meer dan een dozijn bussenbouwers actief. Van Rooijen, Roset, Medema, Smit Appingedam, Smit Joure, Groenewold, Hoogeveen, Domburg,Werkspoor, Verheul, König, Den Oudsten en ZABO waren allemaal actief naast de nu nog bestaande Hainje (nu VDL Bus Heerenveen), Bova en Kusters, die inmiddels onderdeel zijn van de VDL Groep. Naast DAF bouwde ook Kromhout toen nog chassis‘ en motoren voor autobussen. Een busbedrijf als ESA in Marum bouwde zelfs enkele eigen carrosserieën. Overigens kwam er in 1970, toen een groot aantal van deze fabrieken al verdwenen was, toch nog een nieuwe busbouwer, Berkhof (het huidige VDL Bus Modules), bij.
Aangevuld werden ze met inmiddels verdwenen Belgische merken als Stoelen, Desot, Eagle, Brossel, Auto-Miesse en LAG. Van die diffuse wereld is weinig meer over dan twee grote concerns: Het Belgische Van Hool, met de merken Van Hool en EOS, en het Belgisch-Nederlandse VDL Bus & Coach van de VDL Groep. Qua omvang is van die twee de VDL Groep de grootste, met ruim anderhalf keer de jaarproductie van Van Hool.
Hetzelfde zien we terug in het buitenland. Groot-Brittannië bijvoorbeeld, ooit hofleverancier van de dochterondernemingen van de Nederlandse Spoorwegen, met merken als Leyland, AEC, Crossley en Guy Motors, heeft nog maar één chassisfabriek over: Dennis. Daar worden een paar honderd chassis per jaar geassembleerd. Verder zijn er slechts nog een half dozijn carrosseriefabrieken, als overblijfsel van een rijke industriële traditie.
1972 Miesse Carr. Remi Desot Gits België ©Edward J Busst
Auto Miesse 1960 Desot 1982 Van Hool België © Fernand van de Plas
1962 Auto Miesse Desot
1962 Auto-Miesse carrosserie Desot (later Jonckheere)
Propably a by Remi Desot built bus
Mercedes met aanhanger gebouwd door carr. Remi Desot voor woestijnreis.
Mobilotel 01 blog Mercedes Remi Desot Garrette 1965 He got the patent for this sort of Hotelbus.
1965 Mobilotel Remi Desot Garette 02 blog
TO MIDDLE EAST BY MOBILOTEL
22nd January 1965, Page 30
Zoom page
22nd January 1965
Page 30
Noticed an error?
If you’ve noticed an error in this article please click here to report it so we can fix it.
Keywords : Kitchen, Trailer, Passenger Car, Recreational Vehicles, Hospitality / Recreation
‘WHILST coach tours to some of the exotic places in the Middle East are becoming increasingly popular, one of the problems of such extended tours is hotel accommodation, particularly in remote yet very often exciting and interesting places. What better solution can there be than to take your own hotel with you!
This solution has been chosen by Sir Henry Lunn Ltd. for a series of new tours they are offering this year to the Holy Land, Asia Minor and India and Pakistan. Named the Mobilotel, the new unit is to be operated by the West Belgium Coach Co., Ostend, for whom Sir Henry Lunn act as general agents. It consists of a 36-seat Mercedes coach, with the latest direct-injection diesel engine, which tows an ingenious trailer fitted with sleeping accommodation.
The trailer was built by Carrosserie Remi Desot Carette, who also built the bodywork of the coach, and is an extensible unit, folding up to a width of 3.49 metres (8 ft. 21 in.) for daily transit. Bunks are arranged in tiers of three, with nine single beds along each side of the trailer in its extended position, and double beds in the centre. Each bed is equipped with a first-class mattress, sheets and blankets, with space to hang clothes and a shelf for small everyday articles. Draw curtains ensure complete privacy for each passenger.
At the rear of the trailer or Mobilotel is a fully-equipped kitchen with refrigerator and full cooking range on which simple meals can be prepared. It is proposed to provide a Continental breakfast and a light supper, other meals being taken in hotels, and four large electric rings are provided on the range. Power for this, the lighting, air conditioning (an essential feature for the typeof climate encountered), refrigerator, and so on, is provided by a portable generator carried beneath the kitchen and erected some distance from the Mobilotel each evening. At the front of the trailer are two wash, basins supplied, together with the sink unit in the kitchen, from a tank above the trailer.
Each evening the Mobilotel will halt at a pre-selected site where adequate toilet and other facilities are available. The Mobilotel is not claimed to be luxurious but is comfortable and practical, offers opportunities for overnight stays at places previously inaccessible or without accommodation and allows “off-beat” tourism throughout the Middle East and into India at prices hitherto impracticable. F.K.M.
I found on december 30, 2013 another foto, this time an Alfa Romeo with a carrosserie DESOT:
Hier een Alfa Romeo (type Mille Gai) met opbouw door Desot aan het Gentse St-Pietersstation. © P Shearman
FIN.
I couldn’t find anymore about DESOT or Carrosserie-Carrette Remi Desot.
Filed Under: AEC, AUTO MIESSE, BELGIUM, BERKHOF, BOVA, Brossel, BUSES,Carrosserie, CROSSLEY, DAF, DEN OUDSTEN, DENNIS, DESOT, GUY, Hainje, Jonckheere, KÖNIG, Kromhout, Kusters & Lemmens, Leyland, Medema, MOBILOTEL, SCANIA VABIS, Smit, Van Hool, VDL, VERHEUL, WERKSPOOR
Goede avond, ik kwam hier net op uw site terecht, dank daarvoor, Ik wil toch even noteren dat DESOT in GITS was gevestigd ? vanwaar HEFFEN ???
Ik kan u graag een foto van de BUSSING van mijn vader bezorgen (moet ergens 1955 zijn geweest.
mvgr JOHAN EECKLOO –
LikeLike
Hallo Johan, graag die foto van de Büssing. Bij voorbaat hartelijke dank en gegroet. Jeroen.
LikeLike
Beste; ik heb daarstraks de foto gemaild , ik zou het fijn vinden als u mij even voor ontvangst confirmeert – ik heb alvast uw blog bij fav’s gezet om terzijnertijd verder te exploreren.
http://erfgoedbankmidwest.be/sint-elooifeest-carosserie-desot-gits
https://www.youtube.com/watch?v=qoDFHdJ4K44 [https://www.bing.com/th?id=OVP.9p5zZftnLZVIuPFL-D06LwEsDh&pid=Api]
deel 18 Carrosserie Desot Bussen bouwen, carrosserie Desot. http://www.youtube.com
dank,
mvgr,
johan eeckloo
montebellostraat 2 b10 b-2018 antwerpen 0483-011 067 johan.eeckloo@hotmail.be
________________________________
LikeLike
Als U de foto kunt vinden dan zou ik hem graag gebruiken in dit Blog. Bij voorbaat Dank en gegroet. Jeroen.
LikeLike
Ik zal het blog over Desot op korte termijn verbeteren. bedankt voor de info. In mijn informatie werd Heffen genoemd, vandaar. Ik ben afhankelijk van informatie van anderen, dat zult U snappen. vandaar dat er ook wel een foutjes in sluipen. Gelukkig zijn er mensen als U Johan, die me dan de kans geven het blog te verbeteren. Daarvoor hartelijke dank.
LikeLike
Goede avond,
Hierbij de foto van BUSSING autocar die mijn vader LEON omstreeks 1955 in gebruik nam – is genomen op de parking van CAROSSERIE DESOT te GITS.
Mogelijks was er een filiaal te Heffen – helaas kan ik dit niet navragen – ik ben pas in 1957 ter wereld gekomen en desbetreffende personen zijn allang overleden.
Ik zou het fijn vinden mocht u die opnemen in uw blog – het is ook één van de zeer weinige fotokes van mijn moeder (hier samen met mijn oudste broer, die later het bedrijf voortzette) – op een zijruit ziet u overigens een reklame voor DESOT .
Achteraan op de bus was ook een laddertje om bagage op het dak te stapelen – ik ben zelf nog op zoek naar het precieze model.
In mijn prille jeugd was ik dus al volop ondergedompeld in de geur van mazout en schoonmaak als mijn Pa terug thuis kwam.
Vandaar ook dat ik best gelukkig was om uw dokumentatie te kunnen raadplegen.
En neen, ik ben gelukkig in de Bouw terechtgekomen – niet bepaald aanlokkelijk om chauffeur te gaan spelen – hoewel inmiddels die autocars flink geevolueerd zijn – een zeer lastige stiel.
De fotokes zijn heel wat properder…
mvgr,
johan eeckloo
montebellostraat 2 b10 b-2018 antwerpen 0483-011 067 johan.eeckloo@hotmail.be
________________________________
LikeLike